avs. The Silence of a Movement


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The Silence of a Movement


June 27 – July 19, 2014       


                

Liliane Lijn, Invitations, Indica London, 1967


The Silence of a Movement
An exhibition and catalogue conceived and realized by Nadine Blasche, Maria Heise, Birte Hensel, Alexandra  Holowicki, Klara Hülskamp, Nele Kaczmarek, Cornelia Kolmer, Laura Laby, Lauren-Michelle Leyhe, Araceli Mangione, Sandra Melchien, Helene Osbahr, Sophie Ribbe, Melanie Rosal, Jasmin Rychlik, Nicolai Sakowski, Marike Schmidt, Robin Smans, Wiebke Tjarks, Ningning Zhao und Susanne Neubauer, with works and objects from Paul Darius, James Edmonds, Richard Buckminster Fuller, Manuel Haible, Swantje Hielscher, Daniel Kupferberg, Marta Leite, Liliane Lijn, David Medalla, Adam Nankervis, Harald Szeemann and Robert Wilson.

“The Silence of a Movement“ is an exhibition to conceptualize and test key aspects underlying the idea of a “total artwork” in combining the efforts of several curators and artists. The exhibition explores questions on collaborative authorship in the context of curatorial practice. Its conceptual point of departure are the works of a younger generation of artists, Swantje Hielscher, Marta Leite, Paul Darius, James Edmonds, Manuel Haible and Daniel Kupferberg, who have been closely involved into the development process of the exhibition, as well as works and concepts from curator-artists and researchers such as Liliane Lijn, Richard Buckminster Fuller, Harald Szeemann, Robert Wilson, the Philippine-born international artist David Medalla and Australian artist Adam Nankervis. The latter two have extensive collections that are closely connected to their respective artistic practices, which create situations that also deliver a “total work” situation in their artist-museum-moments.

    “The Silence of a Movement“ not only seeks to form and question its own version of the formative art exhibiting phenomenon developed in the 1960s which dealt extensively with authorship issues, compared to Szeemann “tendency” (“Hang”) towards synesthetic, collaborative experiences and intermediality. At the end of the 1990s, collaborative practices as described with the term “Relational Aesthetics” have disintegrated and blurred the lines and boundaries found in areas of social interaction. Accordingly, the exhibition aims to create and advance (or even negate) such issues as a starting point to the overall theme. There is a dialogue present between the artworks, the objects and curatorial inputs, which will come to the fore pulsatingly in this project, however, the project's aim is far from wanting to provoke agitation within visitors. The guiding principle of a “silent movement” is to be aware of the possible denial of one’s individualistic actions, and to be able to come to terms with one’s own speechlessness if needed, thus allowing for a mental change of overall perspective and self-awareness.



Exhibition Opening:
Friday, June 27, 2014, 6pm
another vacant space
Biesentaler Str. 16, 13359 Berlin
http://anothervacantspace.org/
Contact: Adam Nankervis, adam.nankervis@gmail.com



Catalogue Presentation:
Wednesday, July 23, 2014, 6:30 – 8 pm, at the Rundgang 2014
HBK Braunschweig
Johannes-Selenka-Platz 1, 38118 Braunschweig, Building 01, 3rd Floor, Room 305





Deutsch

The Silence of a Movement 

Eine Ausstellung und ein Katalog konzipiert und realisiert von Nadine Blasche, Maria Heise, Birte Hensel, Alexandra  Holowicki, Klara Hülskamp, Nele Kaczmarek, Cornelia Kolmer, Laura Laby, Lauren-Michelle Leyhe, Araceli Mangione, Sandra Melchien, Helene Osbahr, Sophie Ribbe, Melanie Rosal, Jasmin Rychlik, Nicolai Sakowski, Marike Schmidt, Robin Smans, Wiebke Tjarks, Ningning Zhao und Susanne Neubauer, mit Werken und Objekten von Paul Darius, James Edmonds, Manuel Haible, Swantje Hielscher, Daniel Kupferberg, Marte Leite, Liliane Lijn, David Medalla, Adam Nankervis und Robert Wilson

Die Ausstellung „The Silence of a Movement“ rezipiert und testet zentrale Aspekte der Idee des „Gesamtkunstwerks“ und schließt diese mit Fragen zur kollaborativen Autorschaft explizit kuratorischer Arbeit kurz. Ausgangs und Endpunkt bilden die Werke einer jüngeren Künstlergeneration—Swantje Hielscher, Marte Leite, Paul Darius, James Edmonds, Manuel Haible und Daniel Kupferberg, die den Entwicklungsprozess der Ausstellung eng begleitet und mit geformt hat—sowie die künstlerisch-kuratorischen Konzepte Liliane Lijns, Harald Szeemanns, Robert Wilsons, des philippinisch-internationalen Künstlers David Medalla sowie des australischen Künstlers Adam Nankervis. Letztere verfügen beide über umfangreiche Sammlungen, die eng mit ihren jeweiligen künstlerischen Praxen verbunden sind und als Künstlermuseen Momente einer ganz eigenen „Gesamtkunstwerk“-Situation bilden. 


    „The Silence of a Movement“ ist jedoch nicht nur der Versuch einer Fassung des für die Zeit der 1960er Jahre sehr prägenden Phänomens der Hinterfragung von Autorschaft im Vergleich zum „Hang“ (Szeemann, 1983) nach synästhetischer kollaborativer Erfahrung und Intermedialität. Diese hat sich Ende der 1990er Jahre u. a. unter dem Schlagwort der „Relational Aesthetics“ in heutige die Grenzen diffundierende Tätigkeitsbereiche sozialer Interaktion aufgelöst. Die Ausstellung will diese Konzepte und Ideen lediglich als Ausgangspunkte für eine Thematik ins Feld führen – oder verneinen. Im Dialog mit den Werken, den Objekten und den kuratorischen Konzepten hat sich ein Projekt entwickelt, das zwar „pulsierend“ in Erscheinung tritt, jedoch keine Agitation der Besucherinnen und Besucher hervorrufen will. Der Leitgedanke der „stillen Bewegung“ dient als Aufforderung, sich der eigenen möglichen Verneinung von individualistisch geprägten Aktionen gewahr zu werden, um bei Bedarf zur Thematisierung der eigenen Sprachlosigkeit zu kommen, die in letzter Instanz sogar gedankliche Perspektivwechsel zulässt.



Eröffnung der Ausstellung:
Freitag, 27. Juni 2014, 18 h
another vacant space
Biesentaler Str. 16, 13359 Berlin
http://anothervacantspace.org/



Kontakt: Adam Nankervis, adam.nankervis@gmail.com

Katalogpräsentation:
Mittwoch, 23. Juli 2014, 18.30 – 20 h, zum Rundgang 2014
HBK Braunschweig
Johannes-Selenka-Platz 1, 38118 Braunschweig, Geb. 01, 3. OG, Raum 305